torsdag 30 juni 2011

Allt har sin tid.

Som en del säkert vet ska jag flytta till hösten. Jag har bott i Piteå sedan jag var sex år och jag har bott på flera ställen innan det. Räknar jag alla hus i bott i kommer jag upp i 9-10 stycken och sista flytten skedde när jag var 12 år. Nu har jag alltså bott flera i vårt hus på Renön och jag älskar det där. Nära havet, nära skogen och nära lugnet. Det ska jag nu byta bort mot Uppsala och hela livet kommer att förändras totalt. Mina föräldrar flyttar också, därför kommer jag inte kunna återvänd hem till Piteå. Mitt hem kommer att bli min delade tvåa i Sunnersta och jag har ingen aning om var jag ens kommer fira jul eller var jag ska vara under sommarlovet. Oftast känns det spännande, jag ska ut på äventyr! Upptäcka världen, lära mig nya saker. Ibland känns det mer sorgligt. Jag har många känslor till vårt hus. Innan vi byggde nytt stod en sommarstuga där som min gammelfarfar byggt och runt huset rör det sig alltid massor med släktingar och jag har spenderat många barndomssomrar där. Efter flytten i Augusti kommer jag alltså inte kunna komma tillbaka dit och det känns sorgligt. Jag kommer inte vara en av hemvändarna som man träffar på stan under julrean. Jag kommer inte kunna se på mitt ungdomsrum när jag är äldre och tänka "oj vad annorlunda jag är nu". Jag kommer inte kunna hämta en låda med mina gamla barnkläder när jag får egna barn, för de hamnar på röda korset snart.

När känslorna av sorg och saknad slår mig brukar jag försöka tänka på att allt i livet är förändligt och det som inte förändras är dött. Nu är det dags att flytta, även om det är svårt.

Ett Bibelstället finns som ger stöd och hjälper med perspektiv över livet och det är Predikaren 3:1-8.


Allt har sin tid,

det finns en tid för allt som sker under himlen:

en tid för födelse, en tid för död,

en tid att plantera, en tid att rycka upp,

en tid att dräpa, en tid att läka,

en tid att riva ner, en tid att bygga upp,

en tid att gråta, en tid att le,

en tid att sörja, en tid att dansa,

en tid att kasta stenar, en tid att samla stenar,

en tid att ta i famn, en tid att avstå från famntag,

en tid att skaffa, en tid att mista,

en tid att spara, en tid att kasta,

en tid att riva sönder, en tid att sy ihop,

en tid att tiga, en tid att tala,

en tid att älska, en tid att hata,

en tid för krig, en tid för fred.


Nu är det tid att rycka upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar