söndag 26 juni 2011

Förbannad

"Läkare opererar om flickor till pojkar". Jag läste precis denna artikel på dn.se och jag blev så otroligt förbannad att jag vill svära högt och tydligt för mig själv. Den handlar om läkare i Indien som av föräldrarnas vilja opererar om små flickor till pojkar. Indien är även känt för att använda fosterdiagnistik för att kunna abortera kvinnliga foster.

Snopp till vilket pris som helst. Att det världen är så skruvad gör mig så arg! Hur i hela världen kan någon vara så korkad och elak att man ändrar könet på sitt barn för att man inte vill ha en flicka? I alla tider har kvinnor setts som lägre stående än män och nu kan man alltså kombinera det med modern teknik.

Jag har aldrig förstått meningen med att vi ska kunna se vilket kön barnet får. Vill man ha barn så ska man älska det vad man än får och det ska inte spela någon roll om det är en pojke eller flicka. Man behöver inte heller veta hur barnet ser ut mellan benen för att kunna bestämma färg på väggarna i barnrummet. Jag är inte emot ny teknik men jag tycker det är sorgligt när det kan kombineras med en usel människosyn. Flickor kan bli pojkar, inte av egen vilja utan av föräldrarnas.

Föräldrar måste påverka sina barn, lära dem rätt och fel och hur man ska bete sig i samhället; inget barn kan växa upp utan att bli påverkad. När föräldrarnas påverkan går så långt att de tar till kirurgi för att det ska bli enligt deras vilja är det ett grovt övergrepp på individen. Alla människor är lika mycket värda och ingen förtjänar att få sin kön ändrat för att föräldrarna vill det. Flickor har alltid setts som sämre än pojkar och det är vidrigt hur dessa gamla traditioner och värderingar fortfarande är grunden för många människors liv.

Jag hoppas verkligen att Indien lyckas bryta sig ur kastväsendet och ändra synen som finns om människor, men att bryta traditioner som pågått i tusentals år kommer inte att gå snabbt. Troligtvis kommer jag fortsätta vara förbannad hela mitt liv, men ur frustrationen och ilskan kan kraft skapas för att förändra. Om man aldrig blir förbannad utan går glad och nöjd genom hela livet lär man inte lyckas ändra något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar