tisdag 28 juni 2011

Sju sorters, vad sa du?


Igår när vi var på middag blev vi serverade kaffe ur denna paranta kaffekanna. Jag började dricka kaffe första året jag var konfirmandledare för jag förstod snabbt att det var en omöjlighet att vara aktiv i kyrkan och inte dricka kaffe (nästan iallfall). Clara skrev en gång något om att kristna har en extra mage där fikat ryms och det tror jag kan stämma. Gud måste gjort något speciellt med oss för annars vore det inte möjligt att få i sig allt fika som bjuds på. En gång träffade jag en präst som berättade att han varit på hembesök hos en äldre herre. När han skulle ställa fram fikat öppnade han en kartong och tog fram sju olika sorters bakelser. Gubben hade nog fått "sju sorters kakor"om bakfoten. Prästen ville inte vara oartig och började äta men efter fem olika bakelser tog det stopp och han var tvungen att tacka nej till en sjätte. Då får man inte glömma att detta kan ha varit det andra eller tredje hembesöket denna dag.
Av det drar jag slutsatsen, att det måste vara något speciellt med kristnas magar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar