onsdag 17 augusti 2011

Björnbärspaj


Som jag tidigare sagt så älskar jag paj med hela mitt hjärta, därför gick jag och min kusin ut i skogen för att plocka björnbär till en björnbärspaj. Vilda björnbär är väldigt små, i alla fall här på Möja, så vi fick dryga ut pajen med lite röda vinbär. Det blev väldigt gott! Tyvärr så glömde jag dock kameran, så det får bli en randombild på en nyporos istället.
När jag gör smulpajer brukar jag bara improvisera tills det ser bra ut, men ungefär så här gör jag:

ca 100g smör
ca 1 dl vetemjöl
ca 1 dl havregryn
lite vaniljsocker
ca 1 dl socker
ca 3-4 dl björnbär och röda vinbär

Blanda ihop allt på samma sätt som när man gör chokladbollar. Det ska bli smuligt, men ändå lite klumpigt. Häll de rensade bären i en pajform eller i flera små portionsformar (vi gjorde portioner). Täck bären med smulorna och grädda i ugnen i ca 15 minuter på 200°C. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar