tisdag 30 augusti 2011

Vad gör en agronom egentligen?

Som jag säker skrivit tidigare studerar jag från och med igår, till agronom med inriktningen landsbygdsutveckling. Jag hade väldigt svårt att välja vad jag skulle studera, men tillslut valde jag att välja med hjärtat; det som jag verkligen brinner för. Då var landsbygdsutveckling självklart eftersom det programmet kombinerar allt jag gillar. Det är rena naturämnen som ekologi och miljövetenskap, men ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv. Detta blandas med kurser om jordbrukskunskap, djurproduktion och globalisering. Vi kommer läsa om politik och resurshantering, både på lokal nivå och ur en internationell synvinkel. Programmet innehåller alltså allt möjligt och det ger stora möjligheter efter examen. Vi "landisar" kommer kunna arbeta med politik, olika intresseorganiationer som LRF och internationellt med biståndsfrågor. Det finns ingen annan utbildning i landet som lär ut de kunskaper som vi kommer få lära oss; därför är det brist på människor med sådan kompetens Det gör att vi kommer troligtvis ha lätt att få jobb, speciellt inom den gröna sektorn.
Så det är detta jag pluggar, nu vet ni alla som frågat vad en agronom egentligen gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar