söndag 14 augusti 2011

Wokat värre

Till middag blev det wok och nu är jag verkligen mätt! När jag laga wok eller annan asiatisk mat använder jag nästan aldrig frysta "kinagrönsaker", det blir mycket godare med färska grönsaker. Det är även bättre för miljön, för påsarna innehåller ofta utländska grönsaker= långa transporter.
Så här gör du:
Välj ut några goda grönsaker som du gillar, jag tog morötter, palsternacka, fänkål, paprika selleri och lök.
Hacka grönsakerna. Jag brukar använda en osthyvel och hyvla ner morötterna och palsternackan.

Stek delad kyckling på hög temperatur i olja. Stek sedan grönsakerna i samma wok, men utan kycklingen i. Blanda ihop allt när grönsakerna fortfarande har lite tuggmotstånd, mosmat är för gamlingar.
Gör en "sås" till: Blanda ca 1 msk vetemjöl, lite fisksås, ca 1 msk sweetchilisås och lite ketchup.
Häll såsen i botten på woken och låt den koka upp, lägg alltså grönsakerna och kycklingen "på sidan" av woken. Blanda sedan ihop allt. Såsen gör att woken blir krämig och godare. Krydda med färsk ingerfära, koriander, chili och vitlök. Ät som den är eller med lite ris/nudlar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar