söndag 28 augusti 2011

En ny församling i en ny kyrka!

250<span class=px-Sunnersta_kyrka_ext1.jpg">

Sunnersta kyrka

Jag kom precis hem från kyrkan och jag har en härlig känsla i hela kroppen. Så som det blir när man varit på en bra gudstjänst där stämningen varit rätt. Kyrkan ligger precis bakom huset där jag bor, så det tar bara några minuter att gå dit. Väldigt behändigt!

Det var första gången jag var där och det är lite speciellt när man kommer till en ny församling. Även om Svenska Kyrkan är likadan över allt, så blir det ändå olika traditioner och olika jargonger i olika kyrkor. I Sunnersta Kyrka var det väldigt trevligt! Alla var snälla och det var väldigt familjärt, en fyra åring bar korset i processionen och det var okej att göra fel. Ibland är prästerna så stela och allt måste vara så perfekt att människorna inte får synas. Det ska vara som en fasad hela tiden. Tyvärr tycker jag att det var så ibland i Piteå Kyrka, där jag gick innan jag flyttade hit.
Därför är jag så glad att jag har kommit till en trevlig kyrka i en trevlig församling! Allt är så olikt Piteå, här är det ca 10% av de som bor i församlingen som är medlemmar. I Piteå var det nog 90%. Jag har tänkt att kanske börja sjunga i en kör här och så vill jag vara med på söndagsskolan. Jag vill också vara med i gudstjänstplaneringsgruppen, bli kyrkvärd och i allt annat. Som ni hör så vill jag hinna med mycket, men jag får se hur det blir i slutändan.
Tack Gud för den här söndagen!

1 kommentar: