måndag 4 juli 2011

Jag shoppar, alltså finns jag

Jag blir alltid lite illamående av att gå på stan. Se allt skräp, alla köphetsiga människor vars shopping gör att vår planet sakta dör. Denna köphets är hemsk och tankesättet "Jag shoppar, alltså finns jag" genomsyrar allt.

Jag har tidigare skrivit att jag tycker konsumtion är bra och det står jag fast vid. "Men hallå! Nu säger du ju emot dig själv" kan en del kanske tycka så nu ska jag förklara mig.


Konsumtion och handel har alltid funnits. Det finns äldre än 2000 år gamla handelsplatser och det är ur dessa vårt samhälle har uppkommit. Jag tror inte att det går att bryta vårt behov av handel och det är inget vi ska sträva mot heller. Handel har ökat förståelsen av olika kulturer och vi kan lära av varandra när vi har kontakt.

Nu får Mp-anhängare rätta mig om jag har fel, men jag har tolkat det så att de anser att vi inte kan sträva mot en högre standard (som vi får av att handla varor och tjänster) och ändå värna om naturen. Det tycker jag att man visst kan, att vara en anhängare av fri handel och det kapitalistiskatänket måste inte gå emot ett starkt intresse av att ta hand om vår planet.

Det är handeln, konsumtionen som måste rädda planeten. Behovet av att handla kan vi inte ändra, det har funnits i flera tusen år. Fast det går att ändra sättet vi handlar på. Det som krävs är utbildning och information om konsekvenserna av vår syn på konsumtion. Vi konsumenter har makten, det är grundstenen i marknadsekonomin. Utbud styrs av efterfrågan. Du kan välja varor och tjänster som hjälper mänskligheten, eller de som stjälper. Ekonomen Klas Eklund (känd ekonom som haft mycket med sossarna att göra) skriver i boken "Vårt Klimat" att Europas BNP kommer öka om vi minskar våra utsläpp. Alltså går ökat BNP och mindre utsläpp hand i hand.

Att lägga pengarna på varor som är bra för världen kan vara mer kostsamt än att köpa det billigaste, men om efterfrågan ökar kommer utbudet också att öka. Det gör att konkurrensen blir högre och då sänks oftast priset. Sådana varor kan var rättvisemärkta, ekologiska eller närproducerade. Om vi ökar BNP får vi mer pengar, vilket gör att vi kan satsa på att hjälpa andra länder med att minska utsläppen som inte har lika stora ekonomiska hjälpmedel.


Därför blir jag illamående av att se tv-program som Ullared eller av att gå på stan. Att se människor göra val som påverkar oss alla negativt, när de kan välja att göra världen bättre istället. Kanske vet många inte om vilken makt de har och därför krävs utbildning. Med rätt utbildning kan vi köpa oss ut ur klimatkrisen som medvetna konsumenter. Vi måste börja förstå att kvantitet inte är bättre än kvalité. Endel säger kanske att det inte har råd att köpa bra varor men då gäller det att se över sina kostnader. Många ungdomar jag träffar säger att de aldrig skulle ha råd att köpa ekologisk mat när de flyttar hemifrån. Fast de har råd att köpa cigaretter, alkohol och fika på stan flera gånger i veckan.

Politikerna kan göra mycket och det är viktigt att göra gränsöverskridande beslut gällande klimatet, men vi konsumenter "vanliga människor" måste göra vårt.


Vi måste bli medvetna konsumenter och ta makten över handeln. "Jag shoppar medvetet, alltså hjälper jag världen" måste vinna över "Jag shoppar, alltså finns jag."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar