söndag 17 juli 2011

Snåttren i skogen



Kl 9:00 satt Björn och jag i bilen och körde mot världens bästa hjortronställe, en timme senare åkte vi hem med nästan tre liter snåttren! Vi hade kunnat plocka mer, men flugorna och myggen blev för irriterande så vi återvände till Bodsjön. Vilken tur att Björns farfar känner sin skog, tack Gud!
Jag har som mål att plocka bär så att jag klarar mig hela året i Uppsala. Jag behöver lite mer hjortron, ca 5-6 liter blåbär och lite lingon. Sedan är det svamp som behöver plockas och torkas och äppelmos att koka. Efter det överlever jag nog!

1 kommentar:

  1. När snåttren kommer på tal brukar min mor alltid berätta hur våra kanadensiska släktingar reagerade på ordet när dom senast var på besök,
    föreställ dig hur det låter för någon som pratar engelska!
    Plockar alla farfäder hjortron? Min farfar gjorde det också :D

    SvaraRadera